Fetma

Är lite lustigt att saker och ting är så djupt rotat i oss att det ligger kvar i flera tusentals år.
Sitter o kollar på "Våra pinsamma kroppar" på femman. Ett brittiskt dokumentärprogram som handlar idag om fetma. De kollar ärftlighet, varför man dras till kaloririk mat, operationer och bråck m.m. Jättebra program!
Jag fastnade för det om att vi är inställda på att leta efter kaloririk mat eftersom det var det vi behövde mycket av förr, typ när människan levde som nomader! Men det ligger så djupt rotat i oss än idag, fastän vi inte har behövt det på samma sätt alls de senaste.. Ja, vad ska vi dra till med? 150 år? Så vi lär ju kunna vänta typ 5000 år (om vi fortfarande lever och bor på denna planet och om den finns kvar) innan vi börjar leva och "leta" efter sån mat som vi har behov av. Fast det lär ju inte hända, men tanke på hur lat människan i naturen faktiskt är! Vi gör ju inte gärna mer än det som är nödvändigt. Vilket säkert också har med historien att göra, man sparade på de reserver man hade just för att man visste inte när man måste nyttja den till max! Allt togs tillvara, inget gick till spillo och man tog inte mer än vad man behövde. Men det gör man inte längre. Och jag är inte bättre själv! Jag slänger alldeles på tok för mycket mat, vilket givetvis påverkar ekonomin ockå. Så det är bara en stor cirkel alltihopa egentligen.

Fan va luddigt de blev de här! Bara låter fingrarna löpa, så vet inte riktigt vad jag skriver :P Hehe..
Åh, nu e den en som får göra hypnos,i ett steg för att få kontroll över hennes hetsätning. Sånt hade jag velat prova. Hypnos alltså! Är iof mycket jag skulle vela prova. Vet att en av mina systrar känner en person som har kontakt med andar. Och jag hade så gärna velat träffa en sån person nån gång. Men är så rädd att det ska bli fel eller lurad. Janne tror inte alls på det där. Han säger att det bara e dravel. Men de gör inte jag. Tror stenhårt på det.

Ja nu kom jag från ämnet också! Hehe..
Ne, jag får väl försöka göra nåt vettigt här istället.

tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0