Mögel i halsen... Tack?!

Det har minst sagt varit några händelsefulla dagar nu under påsk.. Och långt ifrån allt har varit roligt.
Ända sedan i torsdags då gubben o jag skulle börja med köket o få de klart har jag vart konstig i kroppen. Men jag har knaprat Alvedon o sen kört på i 100 knyck iaf. Köket blev klart precis när bror med familj + mamma kom innanför dörren på fredagen strax efter fyra på em. Men då var jag precis helt slut i kroppen. Jag kände mig verkligen inte frisk nån stans i kroppen! Jag tog tempen på mig o då kröp den sakta närmare 38 grader. Jag frå känningar typ direkt den går över 37,5. Lite sjukt att man kan känna så mkt på så lite egentligen..
Iaf, jag ville ju ändå umgås me min familj nu som va hemma på besök över natten, så jag pilla i mig mer alvedon o försökte va lite social. Kunde inte förstå varför jag hade feber, o bar lite ont i halsen?! Lördagen kom tillslut, jag mådde ingen vidare då heller.. Men Janne o mamma beslutade sig för att ta tag i maten som skulle göras *tack snälla underbara mamma som ställer upp i ur o skur* Jag blev lite människa mitt på dan efter ytterligare mera alvedon så jag kunde skära upp frukten till efterrätten iaf o medverka på middan. De va ganska smärtfritt o smidigt. Sen började folket dra sig hemmåt o de va bara vi fem kvar här hemma som skulle va här... Mådde inge vidare på lördagkvällen o på söndag morgon efter att ha fått sovmorgon så tittade jag mig i halsen, och de va ingen vacker syn... Därav titeln.. Jag hade/har tjocka vit-gula beläggningar på båda mandlarna som var ännu svullnare o ömma än tidigare. Ringde 1177 och fick en tid på AVC inne i Borås iaf. Fick träffa en av "mina" läkare från jobbet som hade jour där. Han tittade skeptiskt på mig efter att ha sett halsen "Har du sett hur du ser ut?" -"ja, de va just därför jag åkte hit..." Jag var helt säker på att de var vanlig halsfluss jag åkt på med tanke på de vita beläggningarna, men han trodde t.o.m de kunde vara körtelfeber! Neje!!! De vill jag ju inte ha. Så prover blev de iaf, men dem blev vi ju inte klokare av! Monospoten(=körtelfeber) och Strep-A(=halsfluss) var negtativ, mina vita blodkroppar var normala, alltså inte förhöjda som man trodde de skulle vara. Det ända som visade nåt var CRP, ett infektionsprov, som var högt. Och med dem höga siffrorna så visade sig att de skulle va nåt bakteriellt, inte virus, vilket körtelfeber är. Ett virus alltså... Så då e frågan: Vad har jag?? Visade min kära sambo hur jag såg ut: Blää, de ser ut som mögel! TACK! Kåvepenin fick jag iaf. En rejäl dos me! Det måste nästan vara halsfluss, men inte grupp A, de finns andra grupper, t.ex C eller G eller nåt. Så hem o knapra Kåvepenin. Ville ju vid det här laget inte äta riktigt vad som helst eftersom det gör så ont i halsen.. Så inga stora chipsskålar o sånt gott inte! Inte ens bubbelvatten va gott i halsen! Så så gott som hela resterande söndan låg jag i soffan! Vet inte när jag kollade så mkt på TV senast!! Tror det är pga av detta som jag har så vansinnigt ont i nacken! Har ju legat rätt upp o ner me kuddar bakom rygg o nacke för att bara slappa, men jag är inte riktigt van vid o ligga så länge... Så inte det ena utan de andra... Min älsklingsgubbe va snäll o gjorde potatis- o morotssoppa till mig iaf, de va gott.

Då kom man till lilla dilemmat: Påskhelgen är slut imorn... Vad gör vi? Gubben ska börja sitt nya jobb på tisdag, inte så kul o börja med o vara hemma för "sjuk sambo" då kasnke... Ringde mamma o kolla om hon jobba, vilket hon givetvis gjorde... Jahopp!
Men så hände de nåt, min kära mamma ringer o säger: Jag är framme om en timme, behöver jag handla nåt?"
Tänk att hon är en sådan otrolig ängel att det inte alltid finns ord till det! Hon kan driva mig till vansinne ibland (men de tror jag är medvetet från hennes sida) men ändå så gör hon en sådan upproffring för oss. Åker alla 17 milen hit o säger till sitt jobb att hon inte kommer på ett par dagar! Tack, älskade mamma för det.

Jag har alltså inte ens bytt blöja på min egen dotter på snart tre dagar! Annars e de så gott som alltid jag som gör de... Så nej, jag har INTE mått så bra de här dagarna! Haft upp till 39 grader från o till hela tiden. Idag, tisdag, är första dan som jag är feberfri! Så Kåvepeninen måste då hjälpa iaf.. Så imorn kan kära mamma förhoppningsvis åka hem igen till vardan.

Nu ska jag fortsätta kurera mig. Mamma gör en ny omgång med potatis- o morotssoppa till mig.

Kommentarer
Postat av: Märtha

Ja du stumpan, va har man morsor till????? Jo att reta gallfeber på, bl,a men ibland så finns dom där i alla fall, och de e så de ska va. Man gör allt man kan för sina barn för man älskar dom mest i hela världen. Puss på dig när du blir frisk Mamma

2010-04-06 @ 15:16:36
URL: http://lillkarlzon.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Sv: Tack för de orden, de värmde. ^^ Jag vet allt att det blir bättre eventually, men just när man står där och allt är becksvart, då är det jobbigt. :)



Och päronen har inte flyttat än, men de ska göra det nu i sommar. De har rivit och byggt nytt på tomten bredvid. Syrran flyttar med då hon bara är 15, men överlag så är la storleken lite mer vettig nu när vi andra flyttat ut ja. :P



Hoppas du kryar på dig nu! Aldrig kul att vara sjuk, och då med en småtting också, sådär smidigt. :P Pöss

2010-04-08 @ 11:53:28
URL: http://xilona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0